Tungan rätt i… mun

Den som vill köpa H&M:s nya jeansmodell får hålla tungan rätt i mun. FIT SLIQ heter de. Ett inte direkt klockrent namn att lansera på den svenska marknaden.

Tar ni inte reda på hur namnet på era produkter kan uppfattas på olika språk?

– Jag har svårt att svara på den frågan utan att först prata med inköpsavdelningen. Men vi strävar efter namn på våra produkter som ska beskriva dess egenskap och som är gångbara på den internationella marknaden, säger Anna-Carin Björne, presschef på H&M.

Så vitt vad Anna-Carin Björne känner till så finns jeansen ute på världsmarknaden. De ingår också i en relativ ny jeansprodukt. Enligt Anna-Carin så har det inte kommit in några klagomål på jeansen från svenska kunder.

– Men om vi får klagomål så är vi redo att ta ställning till om vi eventuellt ska ändra namnet, säger hon.

Har du själv ett par Fit Sliq?

– Nej, det har jag inte, säger Anna-Carin Björne.

Från DN 06-06-03

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>